Με την αφορμή της 22ης Σεπτεμβρίου «ημέρας χωρίς αυτοκίνητο», το 2008, ο υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ημαθίας Χρήστος Γούλας διένειμε ένα μικρό ερωτηματολόγιο σε μαθητές της Βέροιας. Το ερωτηματολόγιο αφορούσε τις «μετακινήσεις των μαθητών στην πόλη μας».
Για να είμαστε και… νομότυποι, όπως υποδεικνύει ο νόμος περί δημοσκοπήσεων, ακολουθεί το δείγμα της μικρής αυτής έρευνας.
1ο Γενικό Λύκειο Βέροιας 24 μαθητές
3ο Γενικό Λύκειο Βέροιας 23 μαθητές
5ο Γενικό Λύκειο Βέροιας 24 μαθητές
1ο Γυμνάσιο Βέροιας 17 μαθητές
2ο Γυμνάσιο Βέροιας 18 μαθητές
4ο Γυμνάσιο Βέροιας 23 μαθητές
6ο Γυμνάσιο Βέροιας 23 μαθητές
7ο Γυμνάσιο Βέροιας 19 μαθητές
Σύνολο 171 μαθητές.
Τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν με ποιο τρόπο ή μέσο πηγαίνουν στο σχολείο (πόδια, ποδήλατο, γονείς, λεωφορείο, αστικό, ταξί), αν υπάρχουν διαβάσεις πεζών κατά την πορεία τους προς το σχολείο, αν υπάρχουν παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα και μηχανάκια που να εμποδίζουν, αν υπάρχει ποδηλατόδρομος και ποιοι δρόμοι τους δυσκολεύουν καθώς πηγαίνουν στο σχολείο.
Υπήρχε άλλο ένα, τελευταίο ερώτημα, ίσως και το πιο ενδιαφέρον, το οποίο ανέφερε: «Τι θα προτείνατε στο/η Δήμαρχο σας, προκειμένου η μετάβαση σας από και προς το σχολείο σας να γίνεται με μεγαλύτερη ασφάλεια ; (Γράψτε παρακαλώ τις προτάσεις σας, αιτήματα, παρατηρήσεις)».
Ακολουθούν οι προτάσεις των μαθητών, αυτούσιες.
• Να μπούνε τροχονόμοι στις διασταυρώσεις της Πλατείας Ωρολογίου
• Να υπάρχουν περισσότερα καθίσματα στα αστικά ,γιατί οι θέσεις δεν φτάνουν για όλα τα παιδιά
• Να βελτιωθεί η αστική συγκοινωνία
• Περισσότερη αστυνόμευση για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων στα πεζοδρόμια και στις στάσεις
• των αστικών
• Να τοποθετηθούν φανάρια στην οδό Κίμωνος και Ακροπόλεως
• Αυστηρότερα μέτρα για τα όρια ταχύτητας
• Να γίνει ποδηλατοδρόμος
• Να υπάρχουν σχολικοί τροχονόμοι
• Να γίνουν περισσότερες διαβάσεις πεζών
• Ειδικά λεωφορεία για τη μετακίνηση των μαθητών και όχι τα αστικά της γραμμής
• Να κάνετε μεγαλύτερα πεζοδρόμια
• Να υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι και να μην υπάρχουν σκουπιδοτενεκέδες στη μέση του πεζοδρομίου
• Να μην υπάρχουν αυτοκίνητα πάνω στα πεζοδρόμια
• Να ελέγχει τους δρόμους η δημοτική αστυνομία και να φτιάξει πεζοδρόμια
• Να φτιάξει ποδηλατοδρόμο και καλλίτερη σήμανση των δρόμων
• Να βαφούν οι διαβάσεις πεζών και να βάλει περισσότερους τροχονόμους
• Να φτιάξετε υπόγειες διαβάσεις στην Πλατεία Ωρολογίου και σε άλλους δρόμους
• Περισσότερη αστυνόμευση για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων στα πεζοδρόμια
• Να τοποθετηθούν φανάρια στην Πλατεία ωρολογίου
• Αυστηρότερα μέτρα για τα όρια ταχύτητας (ειδικά στο δρόμο προς τη Μπαρμπούτα)
• Να γίνει ποδηλατοδρόμος
• Να υπάρχουν σχολικοί τροχονόμοι
• Να γίνουν περισσότερες διαβάσεις πεζών
• Να έρχεται το αστικό έξω από το σχολείο (αίτημα πολλών μαθητών)
• Το σχολείο δεν έχει διάβαση πεζών
• Τα αστικά πρέπει να αλλάξουν ωράριο γιατί αργούμε πάνω από 1 ώρα να φθάσουμε στο σπίτι
• Να υπάρχουν περισσότερα καθίσματα στα αστικά ,γιατί οι θέσεις δεν φτάνουν για όλα τα παιδιά
• Να βελτιωθεί η αστική συγκοινωνία και να είναι δωρεάν η μεταφορά για τους μαθητές
• Ειδικά λεωφορεία για τη μετακίνηση των μαθητών και όχι τα αστικά της γραμμής
• Να καλυφθούν οι λακκούβες
• Να κάνετε μεγαλύτερα πεζοδρόμια
Αυτή η μικρή, άλλα εξαιρετικά χρήσιμη έρευνα, είναι γνωστή εδώ και πολύ καιρό στους αρμόδιους - εμπλεκόμενους φορείς. Δεν αποτελεί, φυσικά, ολοκληρωμένη μελέτη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές της πόλης στον δρόμο τους προς το σχολείο. Θα έπρεπε όμως να έχει αποτελέσει σημείο αναφοράς, αφορμή για διάλογο και, γιατί όχι, αιτία ώστε να γίνουν κάποιες μικρο-παρεμβάσεις την πόλη μας. Μπορεί εύκολα να μαντέψει κανείς ότι τίποτα δεν έγινε. Ας ελπίσουμε ότι μετά τη σημερινή δημοσίευση, ίσως και λόγω της προεκλογικής περιόδου, να ξεκινήσει ένας διάλογος για τα πραγματικά προβλήματα της πόλης και πώς αυτά θα επιλυθούν.
Τον κ. Γούλα των γνώρισα κι εγώ ως μαθητής στο 3ο Λύκειο, στο μάθημα της Κοινωνιολογίας. Τότε καταφέραμε, ένας μαθητής και δύο καθηγητές (ο Γούλας και ο Τζίκας των οικονομικών), να οργανώσουμε μια 8ημερη περιβαλλοντική εκδρομή (μπορεί και να ήταν η πρώτη στην Ελλάδα) με το σχολείο, πληρωμένη εξ ολοκλήρου από την Ε.Ε. Υπάρχει και αυτό το Σχολείο, υπάρχουν και αυτοί οι Εκπαιδευτικοί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου